- a tömegkommunikáció közvetett, felülről lefelé (egy embertől vagy hatalmi központtól az emberekhez), általában egy irányban ható (nem jelzek vissza a hírolvasónak, ha nézem a Híradót), tömeges kommunikáció
- a tömegkommunikáció megvalósulhat a nyomtatott sajtó, a rádió, a televízió, az internet vagy akár nyilvános beszédek által
- a tömegkommunikációs üzenet mindig aktuális (időszerű), publikus és periodikus (meghatározott időszakonként jelentkező) kell, hogy legyen
- a fentiekből fakad, hogy a tömegkommunikációnak hatalmas szerepe és ereje van abban, hogy formálja az emberek véleményét, befolyásolja gondolkodásukat, ezért nagy a felelőssége is
- a nyelv állapotát, igényességét is befolyásolja a tömegkommunikáció; a közszolgálati rádiók és televíziók mintának tekinthető köznyelvi nyelvhasználatra törekednek; a kereskedelmi csatornák nyelvhasználata kötetlenebb, gyakrabban jellemzi a lazaság, oldottság, ironizálás, harsányság, a szlengesedés, gyakran a trágárság – mindezeknek egyik oka, hogy a figyelemfelkeltésnek egyre nagyobb szerepe van, hiszen egyre nagyobb a választék például a tévécsatornák között, „meg kell küzdeniük” a nézőkért
- legjellemzőbb rá a publicisztikai stílus (itt elmondható néhány dolog az utolsó tételből is)
- befejezés: vélemény a valóságshow-k, az internetes nyelvhasználat nyelvre és gondolkodásra gyakorolt hatásáról
Vizsgázz jobban! Irodalom-, nyelvtan- és drámatételek; tippek verselemzéshez és még sok más
2014. április 1., kedd
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra - NYELVTANTÉTEL
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése