Ez a tétel itt is elolvasható.
A verstani ismereteket nagyon jól lehet hasznosítani a
verselemzés során, de nagyon mellé is lehet fogni, hiszen konkrét dolgokról
kell írni. Akkor érdemes kitérni a verselésre, ha azzal kapcsolatban
mást is le akarok írni. Ha csak egyszerűen kijelentem, hogy ez egy ölelkező rím
vagy egy jambikus sor, csak annyit árulok el, hogy felismerem ezeket, de nem
"elemzek".
Fontos, hogy
a vers nem műfaj, hanem forma! Egy szöveg vagy prózai, vagy verses.
A magyar
költészetben az időmértékes és az ütemhangsúlyos verselés is
megjelenik. Csak röviden, hogy melyikre mi jellemző…
Az időmértékes
verselés alapja a rövid és a hosszú szótagok szabályszerű váltakozása. A rövid
és hosszú szótagok alkotják a metrumokat, azaz a verslábakat (pl. dactilus,
trocheus), azok pedig gyakran sorfajtákat (pl. pentameter, hexameter). Az
időmértékes verselés általában az antik hagyományokat követve jelenik
meg a magyar költészetben, például Kölcsey vagy Berzsenyi lírájában. Az
időmértékes versek ritkán rímelnek. (Rímes hexameteres vers például Babits
Mihály Új leoninusok című költeménye - a cím is erre utal.)
Berzsenyi Dániel A magyarokhoz I. című ódája alkaioszi strófában, az Osztályrészem pedig szapphóiban íródott a horatiusi antik hagyományt követve - ennek kapcsán is ki lehet térni Horatius hatására. (Az alkaioszit úgy könnyű felismerni, hogy a 3. sor beljebb, a 4. pedig még beljebb kezdődik, a szapphói 3 hosszú sora után meg egy egészen rövid, 5 szótagos - úgynevezett adoniszi - sor áll.)
Az ütemhangsúlyos az ősi magyar verselési
forma, népköltészeti ihletésű versek – főleg dalok – kedvelt formája. Az
ütemhangsúlyos versben a szünetek ütemekre osztják a sorokat - mint a dalokban,
a kottában a "függőleges vonalak"- és mindig az ütem elején van a
hangsúly. (Ezek alapján fel tudjuk írni a sorok képletét, pl. a 4/4 azt jelenti,
hogy két darab négy szótagos ütemből áll a sor, azaz ez egy kétütemű nyolcas,
vagy más néven felező nyolcas, mert a szünet épp a közepén van. Létezik
kétütemű hetes 4/3, kétütemű hatos 4/2 stb.). A verselemzés során nem érdemes
nagyon belemélyedni a szótagszámba és az ütemekbe, inkább az lehet fontos,
hogyan támogatja a verselés a vers jelentését, hangulatát, miért éppen annál a
szónál van a sor közepén szünet, rövid-e a sor (ekkor pergősebb a mű) vagy egy
hosszabb felező tizenkettesről van-e szó, ami az elbeszélő műveknek kedvez (pl.
Toldi, János vitéz).
Előfordulnak kevert (azaz szimultán) verselésű művek pl. Csokonai Vitéz Mihály: Tartózkodó kérelem; Weöres Sándor: Paripám csodaszép pejkó. Ezekre mindkét verselési mód alkalmazható. (Bár a Csokonai-versre ez nem teljesen igaz, mert csak az első versszak szimultán verselésű.)
Vannak „ritmus nélküli” versek, azaz szabadversek, prózaversek. Ezeknek általában "líraibb" a nyelvezete, mint egy prózai szövegnek, és nem "lapszépltől lapszélig" formában alkotta meg a szerző.
A kalligrammák a legérdekesebb formájú versek: képversek. A vers szerkezete egy rajzot vagy jelentéssel bíró formát mutat pl. Tandori-versek, Nagy László: Tűz.
A verselés, a strófaszerkezet, a sortípus tehát soha nem említendő "csak úgy", önmagában.
Példák:
Kölcsey
Ferenc: Huszt (disztichonos a szerkezete, azaz a páratlan sorok hexameterek,
a párosak pentameterek; az epigramma műfaji hagyományait követi a mű – az
epigrammák jellemző sorpárja a disztichon)
Csokonai
Vitéz Mihály: Szegény Zsuzsi a táborozáskor (felező nyolcas, azaz
kétütemű nyolcas 4/4 - népies dal)
Petőfi
Sándor: János vitéz; Arany János: Toldi (felező tizenkettes 6/6 -
az elbeszélő jellegnek felel meg a hosszabb sor; a Toldi estéjében az
apródok dalai nem felező tizenkettesek (!), lírai szövegek a szövegben, a
második dal pergő ritmusa, rövid sorai különösen megfelelnek a csúfolódó
versnek)
Sajátos strófaszerkezet
a Balassi-strófa az Egy katonaénekben (képlete:
6a/6a/7b 6c/6c/7b 6d/6d/7b
- a háromsoros versszakok minden sorában van egy belső rímpár a 6.
szótagok után, illetve a három sor vége is rímel egymással; mindegyik sor
háromütemű; előfordul, hogy kilencsorosra szedik a strófát, ekkor csak sorvégi
rímek vannak). A Katonaénekről azt is
leírhatjuk, hogy pilléres szerkezetű.
Ez azt jelenti, hogy az első, az ötödik és a kilencedik (azaz az első, a
középső és az utolsó) versszak összefoglaló jellegű, pillérként áll a versben.
Ezekre épül, ezeket fejti ki a többi három-három, a katonaéletet részletesebben
bemutató strófa.
Érdekes
lehet még, ha egy versforma egy konkrét versre utal. Ld. József Attila Születésnapomra
című verse kapcsán:
lásd még: a bevezetés; a cím; a műfaj; a szerkezet; rímek,alakzatok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése