Az antinaturalista színház egy gyűjtőfogalom azokra a
reformtörekvésekre, amelyek elutasították a naturalista gyakorlatot követő
elképzeléseket, azaz a valóság pontos megjelenítését a színpadon; az első ilyen jellegű, fontosabb
kezdeményezések az 1890-es évekből származnak (ezek legfontosabb képviselői
ebben az időben Adolphe Appia és
Edward Gordon Craig, majd Bertolt Brecht), de ide tartoznak az avantgárd
izmusokhoz kapcsolódó színházművészeti elméletek és kezdeményezések is.
Craig sokat foglalkozott a színpadképpel, különösen a díszlettel (pl. a lépcsők adta lehetőségekkel) és a világítással; a századfordulóig ezek a dolgok nem voltak fontosak,
csak a dráma szövege és a színészi játék, elsősorban a beszéd; a színész
munkájával kapcsolatban megfogalmazta übermarionett-elméletét,
miszerint a színész legyen egy
übermarionett, egy „élettelen alak”, amely ugyanúgy csak egy eleme az
előadásnak, mint a többi; a színész tartsa távol magát a szereptől, inkább
reprezentáljon, mint megszemélyesítsen; sokkal fontosabbnak tartotta a mozgást a beszédnél (egy darabig
Isadora Duncannel élt).
Bertolt Brecht szintén elutasította az átélést, de ő inkább a
nézőre, nem a színészre vonatkoztatva; nevéhez köthető az epikus színház; az epikus színház elmond egy folyamatot, szemben a hagyományos „dramatikus”
színházzal, amely megtestesít; az epikus színház a nézőt megfigyelővé teszi és felébreszti
aktivitását, és nem bevonja a színpadi helyzetbe; döntésekre kényszeríti,
és nem érzelmekre indítja; érvekkel,
és nem szuggesztióval dolgozik; röviden
összefoglalva tehát a néző ne élje bele
magát az előadásba, inkább gondolkodjon, és ne érezzen, mint az illúzión
alapuló színház esetében; ahhoz, hogy a közönség ne azonosuljon a színpadon
látottakkal, Brecht különböző elidegenítő
technikákat alkalmaz; a technika
vagy módszer, azaz V-effektus (a Verfremdungseffekt rövidítése) segít abban, hogy a néző ne élje
bele magát az előadásba; V-effekt
lehet a zene, pl. dalbetétek (ld. a Koldusopera
dalai), a montázstechnika a képi
vagy a szerkezeti megvalósításban, a jelmez
pl. fehér, keleties arcok festése stb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése