Spiró
György nem csak drámaírással foglalkozik, munkássága nagyon sokszínű. Az
ELTE magyar-orosz-szerbhorvát szakán
végzett 1974-ben. (Néhány irodalomtörténész szerint az orosz irodalom – pl.
Dosztojevszkij, Csehov, Gorkij művei – ezért nagy hatással volt drámáira,
regényeire.)
Újságíró
és szociológus diplomát is szerzett, dolgozott a Magyar Rádiónál munkatársa
volt egy ideig a Magyar Tudományos Akadémiának. Tanított az ELTÉ-n és a
Színművészeti Főiskolán. Egy ideig a kaposvári Csiky Gergely Színház dramaturgja, majd a szolnoki Szigligeti
Színház igazgatója volt.
Szépirodalmi munkásság jelentős: a
hetvenes évek közepétől ír regényeket
(pl. Az Ikszek, Fogság), novellákat, drámákat (pl. Csirkefej, Az
imposztor, Koccanás), tanulmányokat
(pl. Shakespeare-ről). Műveiért számos díjjal jutalmazták – tavaly a
Kossuth-díjat vehette át.
A szociológia iránti érdeklődése több
drámáján is megmutatkozik. Ilyen a Csirkefej is.
A
Csirkefej 1985-ben született, amikor felkérték Spirót, hogy írjon egy darabot Gobbi Hilda számára. Sokáig vitáztak
a rendezővel, hogy a színésznő nem túl idős-e ahhoz, hogy a Csirkefejben
eljátssza a vénasszony szerepélt. Végül rá osztották a szerepet és élete végéig
sikeresen játszotta.
A darabnak 12 szereplője van: vénasszony, tanár, nő, apa, anya, srác,
haver, bakfis, csitri, törzs, közeg, előadónő.
A
történet egy külvárosi, bontásra ítélt bérház belső udvarán játszódik. Srác
hazajön a nevelőotthonból, de nem tud bemenni lakásba, mert nincs kulcsa.
Haverral felakasztják a porolóra a
vénasszony macskáját. A néni hívogatja a cicát, csirkefejet hozott neki. A darab végén a két fiú az öregasszonyt is
megöli.
A drámának elsősorban nem a
cselekménye érdekes – hiszen az alig van, nehezen elmesélhető -, hanem a
szereplők jelleme. Beszélgetnek az udvaron (vagy próbálnak beszélgetni) s ebből
kiderül, hogy mindannyiuk élete
félresiklott, boldogtalan. Nincs
nevük (haver, nő stb.) személytelenek. De ez a névtelenség arra is utalhat,
hogy itt nem egyszerűen személyekről, hanem típusokról van szó.
A srác nevelőotthonba került, nagyon vágyik
az apja szeretetére. A vénasszonyról kiderül, hogy soha nem szerette a férjét,
nem mert menedéket adni a zsidóknak a háború idején. Lelkiismeret-furdalása van, utolsó reménysége
az életben a macska, rá pazarolja minden szeretetét. Bűntudata van a múltja
miatt, ezért is akar ingyen takarítani a nőnél, de az visszautasítja.
A rendőrök itt egyáltalán nem a rend őrei.
Csak az idegeneket igazoltatják, hiszen az ismerősökkel még meggyűlhet a bajuk.
A nő és a tanár is magányosan él. A nő
iszik. Egy öreg bácsitól örökölte a lakást, akit gondozott. Néha éjszakánként
hallja a lépteit.
A tanár magánórákat ad, csitri és bafkis
hozzá jönnek. Az irodalom a tanár számára menekülési lehetőség, elhatárolja a
valóságos világtól. Ady istenkereséséről beszél a lányoknak, de amikor a
vénasszony megkérdezi tőle, hogy van-e Isten, nem tud válaszolni. A mű sem ad
választ arra a kérdésre, hogy van-e Isten, s arra sem, hogy a körülmények, a
sors vagy a szereplők bűnei felelősek a bűnhődésért, a rossz életért.
Bár a darab a 80’-as évek közepén született
és elsősorban annak a kornak a társadalma elé állt tükröt, sok tekintetben örök
érvényű. Például nagyon pontosan
ábrázolja az emberek közötti kommunikáció hiányát vagy hibás működését. A
szereplők elbeszélnek egymás mellett, mint Csehov műveiben. Sokszor csak mondattöredékekkel
beszélgetnek. A nyelv elveszítette eredeti funkcióját.
A szakirodalom négy nyelvi réteget szokott
elkülöníteni a Csirkefejben. A trágár,
igénytelen beszédet (ezt a 12
szereplőből 7 beszéli); az igénytelen,
de azért hétköznapi kommunikációra alkalmas
beszédet (4 szereplőre vonatkozik); az igényes
nyelvhasználatot (egyedül a tanárra jellemző); a szépirodalmi nyelvet (az Ady-vers képviseli.
A trágár
beszédet sokan felháborodással fogadják irodalmi művekben, főleg a színházakban,
ám be kell látni, hogy Spiró ezzel a beszédstílussal ábrázolja igazán pontosan
szereplőit. (Csepeli gépipari szakközépiskolásokkal kocsmázva gyűjtötte a
„szakszavakat”.)
Spiró
drámája tehát sok olyan kérdést tesz fel, ami mindig is foglalkoztatta az
embert: hogyan találjuk meg a boldogságot, bűnhődünk-e a bűneinkért, van-e
Isten, tudunk-e igazán egymással beszélni, egymással vagy csak egymás mellet
élnek az emberek? A legtöbb kérdésre – a XX. századi irodalomra jellemzően –
nem válaszol, az olvasóra, nézőre bízza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése