Moliére 1622-ben született
polgári családban. Eredeti neve: Jean-Baptiste Poquelin. Az apja udvari kárpitos volt, taníttatta fiát. Moliére
jogot végzett Orleansban, de vándorszínésznek
szegődött a Bejart-társulatba. 13 évig járta velük az országot. Itt szerezte
meg mint dramaturg és mint színész azokat a tapasztalatokat, melyekre majd
életművét építette. A vándorélet nem mindig volt kifizetődő, az adósok
börtönéből egy alkalommal apjának kellett kimentenie. Első bemutatója a király
előtt sikert hozott. Ettől kezdve Moliére XIV. Lajos egyik kedvence, sőt
kegyence. Kapcsolatukra a hatalom és a művészet érdekes viszonya jellemző. (Ld. Bulgakov:
Moliere úr élete; Őfelsége komédiása). 40 éves volt, amikor
feleségül vette Armande Bejart-t, volt szeretője (Madeleine Bejart) lányát. Emiatt
sok támadás érte, de a király kimentette azzal, hogy első gyermekük keresztapja
lett. 51 évesen A képzelt beteg egyik előadásán (ő játszotta a főszerepet) rosszul lett, és nem sokkal a
darab után meghalt.
A komédia
olyan drámai műfaj, melyben kisszerű emberek, illetve kicsinyes emberi
tulajdonságok ütköznek össze egymással vagy bizonyos körülményekkel. Megoldása
többnyire szerencsés, de semmiképp nem tragikus. Értékbizonytalanság jellemzi,
magukat értékesnek feltüntető álértékek jelennek meg a műben. Ezt figyelhetjük meg Moliére műveiben is. (pl. a fösvénynek a vagyona a legnagyobb érték, de ahogy óvja, nevetségessé válik, s megkérdőjeleződik, valóban a pénz a legfontosabb; Orgon Tartuffe-ben és vallásosságában lát értéket, követendő példát, de ez is csak álérték, ettől válik nevetségessé)
magukat értékesnek feltüntető álértékek jelennek meg a műben. Ezt figyelhetjük meg Moliére műveiben is. (pl. a fösvénynek a vagyona a legnagyobb érték, de ahogy óvja, nevetségessé válik, s megkérdőjeleződik, valóban a pénz a legfontosabb; Orgon Tartuffe-ben és vallásosságában lát értéket, követendő példát, de ez is csak álérték, ettől válik nevetségessé)
Moliére komédiái általában valamilyen
jellemhibára épülnek. A fösvény Harpagonjára a fukarság
jellemző, Az úrhatnám polgár hirtelen meggazdagodott Jourdain-je az
arisztokrácia életmódját majmolja, a Tudós nők címszereplői inkább tudálékosak,
okoskodók és képmutatók, mint valóban tudósok, A képzelt beteg Arganja
pedig egy hipochonder. Ezek a jellemek lesznek a jellemkomikum forrásai. A legtöbb moliére-i karakter a commedia
dell’arte típusaira épül: a szerelmesek (amorosi), a betegeskedő, fösvény
apa (Pantalone), az agyafúrt szolgák stb. De Moliére darabjaiban a karakterek
többsége már külön jellem is.
Első
sikerét a Kényeskedők hozta,
amely a felsőbb társadalmi rétegek utánzását, a majmolást állítja középpontba,
s teszi nevetségessé.
A Tartuffe-ről itt, A mizantrópról pedig itt olvashatsz még.
A Tartuffe-ről itt, A mizantrópról pedig itt olvashatsz még.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése