A kényeskedőkhöz hasonlóan a Tartuffe is nagy sikert hozott, a királynak is tetszett, viszont az egyház
képviselői nagyon felháborodtak. Úgy érezték, az (ál)vallásos Tartuffe nevetségessége őket teszi nevetség tárgyává, s elérték, hogy a művet betiltsák. A Tartuffe
előadásának engedélyezéséért ezután kész harcok folytak. Moliére még a csatamezőre
is küldött két színészt követségbe a királyhoz, hogy engedélyezze az előadást,
de ez alatt Párizsban a királyi gyóntató, egy érsek kiátkozta a darabot. Végül sikerült
újra színpadra állítani, ám ez az új verzió már sokban különbözik az
eredetitől: az eredetileg 3 felvonásos dráma 5-re bővül; Tartuffe nem arat
diadalt, végül –a királynak köszönhetően – megbűnhődik; Elmira erkölcsös
feleség (eredetileg nem volt az) és Cléante is nagyobb szerepet kap bölcs
mondásaival.
Az
expozícióban Pernelle asszony, Orgon
anyja ostorozza a ház lakóit – szerinte – feslett életmódjuk miatt, s ahogy végigsorolja a családtagokat,
mindenkit megismerünk, megtudjuk azt is, hogy Orgon házában lakik a szent életű
Tartuffe is. Azaz csak Orgon, a családfő és Pernelle asszony szerint szent
életű, a többiek nem kedvelik. Tartuffe egy álszent, kedvére eszik-iszik,
ingyen dőzsöl Orgonéknál. A dráma elején tehát a fiatalok (Mariane és Damis –
Orgon gyermekei; Valér, Mariane szerelme és Elmira, a fiatalasszony) életmódja
áll szemben az aszketikus, szent életmóddal, melyet Pernelle asszony, Orgon és
Tartuffe képviselnek. Dorine, az éles nyelvű szolgáló és Cléante, Elmira
testvére inkább külső szemlélők. Kiderül az is, hogy a szent élet, valójában
álszent, s innentől kezdve az egyenesség és a hazugság kerülnek egymással
szembe. A fiataloknak vagy meg kell változniuk, vagy „meg kell dönteniük
Tartuffe hatalmát”, különben nem lehetnek boldogok. Ez az alaphelyzet.
A bonyodalom folyamatosan
bomlik ki: először a fiatalok próbálják megvívni csatáikat
Orgonnal, Mariane nem akar Tartuffe-höz menni, Damis pedig kikel az álszent
ellen – egyik sem ér célt, sőt Orgon elkergeti a fiát. A későbbi „csatákat” is
Tartuffe nyeri: Orgon továbbra is hisz neki, annyira, hogy minden vagyonát
ráíratja. De Elmira megtalálja Tartuffe gyenge pontját: tetszik neki Elmira, s
a fiatalasszony éppen ezt használja ki, cselhez folyamodik (ezért nevezhetjük cselvígjátéknak is a Tartuffe-öt). Az
ember legjobban saját fülének és szemének hisz, ezért Elmira férjét, Orgont az
asztal alá bújtatja: legyen tanúja annak, milyen álszent és szemérmetlen
Tartuffe, hiszen épp jóakarója feleségét akarja elcsábítani. Az „Orgon az asztal alatt” jelenet a helyzetkomikum kiváló példája. Remek
lehetőségeket ad a színészeknek, hogy Orgon csak hallja, de nem látja, ami az
asztal felett történik. Orgon megvilágosodása a dráma tetőpontja.
Ám úgy tűnik, kései ez a megvilágosodás, mert Orgon
hiszékenységéért megkapta a neki járó büntetést: egész vagyona immár
Tartuffe-é. Mégsem érzünk teljes elégtételt, hiszen Orgon butasága miatt egész
családja szenved. A megoldást a
király jósága hozza. Rex ex machina- meseszerű
fordulatként megjelennek a király emberei: Tartuffe-öt régóta keresik, most
elfogják, Orgon pedig mindenét visszakapja, s végül „az igaz és nagylelkű szerelmet” emlegeti, úgy tűnik, használt a
lecke, megváltozott az értékrendje.
„Magyar” Tartuffe-ök voltak: Mucsi
Zoltán (’93), Eperjes Károly (’96), Gazsó György (’99), Rába Roland (2000), Fekete Ernő (2004), László Zsolt (2006).
A mizantrópról és Moliére-ről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése