Nem a legvidámabb (bár saját korában komédiának számított) A mizantróp vagy más fordításban Az embergyűlölő című Moliére-darab. Ahogy
a Kényeskedők
és a Tartuffe,
A
mizantróp is kritikája a korabeli társadalomnak. Főhőse, Alceste el
szeretne határolódni az őt körülvevő képmutató, hízelgő világtól. Erre biztatja
barátját, Philintét is. Úgy dönt, ezután őszintén megmondja mindenkinek, mi a
hibája. Szerelme, Céliméne viszont pont ebben a világban érzi jól magát,
szereti azt a közeget, amit Alceste megvet, például azt, hogy márkik udvarolnak
neki.
Amikor Arsinoé, Céliméne barátnője „leleplezi” Céliméne levelét, amelyben
udvarlóit gúnyolja és nevetségessé teszi, a márkik elfordulnak a nőtől, viszont
Alceste továbbra is vele akar élni – de ettől a világtól távol, elvonulva
valahová. Céliméne erre képtelen.
Ez a Moliére-darab a legkevésbé komikus.
Felfogható úgy is, hogy Alceste egy zsörtölődő, magába forduló alak. Képzeljünk el egy olyan embert, aki mindig "megmondja a magáét". Ez idegesítő is lehet, én nem biztos, hogy mindig a többiek épülésére szolgál, sőt, gyakran sértődés is lehet belőle. Felvetődhet az a kérdés is az emberekben, kicsoda ő, hogy bírál másokat, miért éppen ő tudja, mi a jó és a rossz? Így szemlélve
lehet valóban komikus Alceste karatktere, de ha a környezete romlottságát, képmutatását
hangsúlyozzuk, áldozat is. Áldozat, hiszen egy olyan világban kényszerül élni, ami hazug, és amit megvet. És a szerelem áldozata is, hiszen olyan nőt szeret, aki ennek a megvetett világnak a része.
Valószínűleg nem véletlen, hogy a főszereplő neve Alceste. A görög mitológiában Alkésztisz Péliasz király leánya (tehát a nem nem stimmel), aki hajlandó volt meghalni férje helyett, s ezzel az önfeláldozó szerelem jelképévé vált. A férjnek Apollón ajánlotta fel, hogy valaki meghalhat helyette, ha vállalja, a halála órájában. De a történet jól végződik, Héraklész visszahozza Alkésztiszt az alvilágból, és boldogan élhet tovább szerelmével. Tehát nem csak az önfeláldozó szerelemről van itt szó, hanem egy olyan nőről, aki az alvilágot is megjárta a szeretett férfiért. Ennek ismeretében erősebb hatása van Alceste és Céliméne kapcsolatának.
Valószínűleg nem véletlen, hogy a főszereplő neve Alceste. A görög mitológiában Alkésztisz Péliasz király leánya (tehát a nem nem stimmel), aki hajlandó volt meghalni férje helyett, s ezzel az önfeláldozó szerelem jelképévé vált. A férjnek Apollón ajánlotta fel, hogy valaki meghalhat helyette, ha vállalja, a halála órájában. De a történet jól végződik, Héraklész visszahozza Alkésztiszt az alvilágból, és boldogan élhet tovább szerelmével. Tehát nem csak az önfeláldozó szerelemről van itt szó, hanem egy olyan nőről, aki az alvilágot is megjárta a szeretett férfiért. Ennek ismeretében erősebb hatása van Alceste és Céliméne kapcsolatának.
A darab sok érdekes kérdést felvet, amelyeket
érdemes végignézni egy elemzésnél. Alceste egy nevetséges különc vagy egy
aszketikus bölcs? Valóban el tudunk-e határolódni a világtól, amelyben élünk,
amelynek mi is részei vagyunk? Mit jelent a valódi barátság (pl. Alceste és
Philinte, illetve Céliméne és Arsinoé kapcsolatából kiindulva)? A szerelem is ,
mint a barátság, függ attól, hogy „jó ember” legyen a tárgya? (Alceste szereti Céliméne-t, pedig tudja, hogy ugyanolyan, mint az a világ, amit utál.
1971-ben a Madách Kamarában Gábor Miklós és Domján Edit főszereplésével rendezte meg A mizantrópot Vámos
László. Ascher Tamás ’91-ben Kaposváron Lukáts
Andorral és Börcsök Enikővel, a Katona József Színházban
pedig ’88-ban Cserhalmi György és Udvaros Dorottya, 2013-ban pedig Fekete Ernő és Ónodi Eszter főszereplésével láthattuk. Érdekes megoldás volt a
Krétakör előadása 2004-ben, Schilling
Árpád rendezésében, amiben homoszexuális közegbe helyezték a főhőst; a
főszereplők ebben az előadásban Mucsi
Zoltán és Rába Roland voltak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése