Pár mondat a reneszánszról
A reneszánsz az európai művelődéstörténetnek
(körülbelül) az 1300-as évektől az 1500-as évekig terjedő korszaka. Stílusirányzat,
korstílus. A magyar elnevezés francia eredetű, az olasz elnevezést (‘la
rinascita’) Vasari használta először, jelentése: újjászületés. (Ezt a
kifejezést sokszor úgy értelmezik, hogy a középkor alacsonyabb életminősége
után az ember egy gazdagabb és színesebb kultúrát fedez fel az antikvitásban,
és ez a „régi” kultúra születik újjá. Egy másik megközelítés szerint az ember
„születik újjá”: míg a középkori világkép szerint az ember elsősorban
teremtmény és mindent valamilyen módon Istenhez kapcsol, addig a reneszánsz
ember inkább teremtő, világképe középpontjában inkább az én áll. Persze a két
álláspont összefügg, hiszen az antik kultúra követéséből következik az
énközpontúság.) Míg a középkori emberre a kollektív szellemiség volt jellemző,
a reneszánszban az egyes ember fontos.
A reneszánsz Vasari szerint három korszakra
osztható:
trecento (az 1300-as évek; központja:
Siena és Firenze; quattrocento (az 1400-as évek;központja Firenze és
Észak-Itália ; cinquecento (az 1500-as évek; központja Róma)
A reneszánszban újra „minden dolgok mértéke az
ember”. (Pl. ld. építészet – Pitti palota – emberközpontú; előtte a gótikus katedrálisokban az ember
parányinak érezte magát Istenhez képest.)
A reneszánsz idején jelenik meg a humanizmus.
Jelentése: emberközpontúság (mint erkölcsi kategória), ugyanakkor az antik
kultúra értékeihez való visszatérést és annak utánzását is jelenti.
A reneszánsz végén jellemző a tiltakozás a kereszténység
alapeszményeitől eltávolodó római egyház ellen: reformáció.
Művészetek a reneszánszban
A képzőművészetben felfedezik a perspektívát
és a kormozást, satírozást (Leonardo). Alkotók: pl. Michelangelo:
Dávid; Mózes; Sixtus-kápolna; Leonardo: Mona Lisa, Az utolsó vacsora. Brunelleschi kupolát épít.
Az irodalomban Boccaccio Dekameronját
fontos említeni (a novella kevéssé népszerű, új műfaj ebben a korban), illetve Petrarca
szonetteket tartalmazó Daloskönyvét.
Magyarországon a reneszánsz Mátyás király
udvarában virágzott, majd Báthory erdélyi fejedelemében. Reneszánsz
költőink: Janus Pannonius (ő a humanista szokásoknak megfelelően még
latinul írt), Balassi Bálint. Balassi nevelője, Bornemissza Péter
nevéhez fűződik a Tragédia magyar nyelven az Szophoklész Elektrájából
c. drámafordítás és –átdolgozás.
A reneszánsz
drámák forrásai
A reneszánsz a
drámák terén is – főként eleinte – az antik művekből
merít. Tudjuk, hogy a XV. század végén például a ferrarai herceg Plautus
egyik komédiáját újíttatta fel, Rómában pedig Pomponius Laetus humanista tudós
Seneca Phaedráját
állíttatta színpadra (állítólag ez volt az első újkori tragédia-előadás). Mivel
a reneszánsz leginkább a gazdag itáliai kereskedő- és bankárvárosokban (pl.
Velence, Firenze, Ferrara, Siena) virágzott, nem az ókori görög, hanem a latin nyelvű római
kultúrát tekintették követendő példának.) A drámák már nem vallási
jellegűek, mint a középkorban.
Színházépület,
díszlet
Míg a középkori színházra az egymásmellettiség
(szimultaneitás) volt jellemző – a közönség vonult a stációk, színpadok előtt,
mint egy múzeumban -, addig a reneszánsz színházat az egymásutániság
(szukcesszió) jellemezte; a cselekmény „vonul”, mozog a néző előtt; egyre több
a „benti”, zárt színház.
Próbálták utánozni a római színház scenae fronsát
(a játéktér mögötti fal), ez vezetett a „fürdőkabinszínpad”
kialakulásához. Több (kb. 5) fakeretre festett vásznakat erősítettek, melyek
függönyként is szolgálhattak. A színészeknek figyelniük kellett, hol játszanak
a festett háttér előtt, hogy ne rontsák el a díszlet térhatását.
Serlio a XVI. század közepén egyendíszleteket
festett: a tragédiához palotát, a komédiához utcarészletet, a pásztorjátékhoz
erdei tájat. Egyik kortársa (Barozzi da Vignola) pedig 5 db 3 oldalú hasábot
állított a színpadra, minden oldalukon más-más képpel – ezeket forgathatták, ha
gyorsan változtatni akarták a színhelyet. (Mindegyik megoldás kissé ahhoz
hasonló, mintha festett paravánok lennének a színpadon.)
A reneszánsz idején a fényűző fejedelmek
pártolták a színházat, voltak udvari és városi polgári színházak is. A
polgárság egyre kevésbé ért rá napközben szórakozni, így a színház egyre inkább
esti szórakozás lett, s egyre inkább egy zárt teret kívánt. A reneszánsz
színházak közül kiemelkedő a vicenzai Teatro Olimpico, ami Palladio és Scamozzi építészek
munkáját dicséri. A építésre a megbízást egy tudósokból és művészekből álló
szövetség adta (olimpiai Akadémia). A scenae fronson a görög mintának
megfelelően 3
kapu van, s ezeken benézve perspektivikus
teret látunk (itt azonban játszani nem lehetett). Az építéshez, díszítéshez
leginkább fát és festett gipszet használtak. A nézőtér lépcsőzetes volt.
Hasonló színház épült a Mantova melletti Sabbionetában is. Illetve Pármában, a Farnese család birtokán. Ők
egy lovagtermet alakíttattak át színházzá. Az első előadás a Mars és Mercurius címet
viselte, s állítólag a színházat vízzel árasztották el a tengeri jelenetekhez,
és gépek is segítették már a színpadtechnikát. Mindhárom színház még ma is
áll.
A komédia mellett egyre népszerűbbé válik a
reneszánsz idején a szintén szerelmi témájú pásztorjáték
(pl. Tasso Amintája
vagy Balassi Bálint Szép
magyar komédiája).
A kor komédiaírói közül kiemelkedik Ariosto és Machiavelli.
(Utóbbi A
fejedelem című államelméleti művéről is ismert, amely a reneszánsz
egyik meghatározó írása.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése