2014. december 3., szerda

A mondat szintagmatikus rendszere - NYELVTANTÉTEL



A mondatok mondatrészekből állnak. A mondatrész szófaji és alaki sajátosságok alapján lehet: alany, állítmány, tárgy, határozó és jelző. Nem keverendő össze a mondatrész (alany, állítmány stb.) a szófajjal (ige, főnév, határozószó, kötőszó stb.). Minden szó besorolható valamilyen szófaji csoportba, viszont egy szó csak a mondatban tölt be mondatrészi szerepet.

Pl. Az asztal zöld. – itt az asztal főnév az alany

     Az asztal lába zöld. – itt az asztal birtokos jelző



Mi köze a mondatrészeknek a szintagmákhoz, és mi is az a szintagma? A szintagma szó azt jelenti: szószerkezet. A mondatrészek egymással nyelvtani vagy logikai viszonyban állnak, szószerkezeteket, azaz szintagmákat alkotnak. Ha elkészítjük egy mondat ágrajzát, jól látszik, hány szószerkezet van benne, és milyenek. Azok a mondatrészek alkotnak szószerkezeteket, amelyeket összekötöttünk egy vonallal.





Ebben a mondatban tehát hat szószerkezet van: az öcsém vett, tanítás után vett, a piacon vett, almát vett, piros almát, három almát.

A piacon és a három nem alkotnak szószerkezetet, mert nem kapcsolódnak egymáshoz a mondaton belül, hiába vannak egymás mellett.

Felmerülhet a kérdés, miért nem szószerkezet a tanítás után vagy az a piacon, az öcsém, hiszen ezekben az esetekben is két szó kapcsolatáról van szó. A szószerkezet mindkét tagjában kell lennie egy alapszófajnak (ige, névszó, igenév, névmás, határozózó). A viszonyszók (igekötő, névelő, névutó, segédige, igekötő, módosítószó) önállóan nem alkothatnak szintagmát. Ezeket a mondatelemzés során nem elemezzük, nem húzzuk alá (pl. a névelőket – az öcsém) vagy a hozzá tartozó alapszófajjal jelöljük (pl. tanítás után - főnév + névutó; itt a névutó a főnévhez tartozik, ezzel együtt elemezzük).

A viszonyszó és az alapszófaj kapcsolatát álszintagmának is nevezik. Tehát az álszintagma: nem igazi szószerkezet, egyik tagja nem fogalomszó, csak viszonyító szerepű (pl. névutó, névmás, igekötő) pl. az asztal alatt. (Csak az asztal alapszófaj, az az és az alatt viszonyszók.)

A szintagma lehet: hozzá- (az öcsém vett), alá- (almát vett; három almát) és mellérendelő (szilvát és barackot).

A hozzárendelő szintagma tagjai az alany és az állítmány, melyek egyenrangúak, egy szinten állnak a mondatban. Pl. Az ügyes kapus (A)  elkapta (Á)  a repülő labdát.

A mondat második szintjén áll a tárgy, a határozó és a jelző; ezek a mondatrészek alárendelt viszonyban állnak az alannyal és az állítmánnyal.

Az alárendelő szintagma tagjai nem egyenrangúak, a fölérendelt taggal (alaptaggal) rákérdezhetünk a bővítményre

Pl.     Milyen kapus?          kapus ------------------- elkapta           Mit kapott el?
        

                                           ügyes                             labdát            Milyen labdát?
                 

                                                                                  repülő

Tehát: az alárendelő szintagma fajtái: tárgyas, határozós, jelzős (a bővítménytől függően).

A mellérendelő szintagma tagjai azonos szinten állnak, hasonló szófaji és alaki viselkedésűek, általában ugyanolyan mondatrészi szerepűek, azonos fölérendelt taghoz kapcsolódnak.

Pl. A szép és okos nővéred nyerte meg a versenyt.




hozzárendelő szintagma
alárendelő szintagma
mellérendelő szintagma
tagjai
egyenrangúak
nem egyenrangúak
egyenrangúak
rá tudok kérdezni egyik tagról a másikra
igen
igen
nem



Példák alárendelő szószerkezetekre:



alanyos: Az anyám sütötte kenyér finom.

Ritka eset, hogy a mondatban így szerepeljen két alany.



kenyér (alany)---------------finom (állítmány)  Mit állítunk? finom   Mi finom? a kenyér






sütötte (minőségjelző)                                        Milyen kenyér? a sütötte kenyér





anyám (alany)                                                     Ki sütötte? anyám sütötte



tárgyas: Múlt karácsonyra kaptam egy rollert.  (Mit kaptam?); Nagyon szeretek rollerezni.(Mit szeretek?)



határozós: Nagyon szeretek rollerezni. (Mennyire szeretek? nagyon – fok-mérték határozó)



jelzős: Gyönyörű időnk van! (Milyen időnk? gyönyörű – minőségjelző); Kutyám, Jerry Lee szörnyen veszélyes. (értelmező jelző – nincs kérdése)



Példák mellérendelő szószerkezetekre:



kapcsolatos: szép és okos


ellentétes: szép, de buta


választó: szép vagy csúnya


következtető: okos, ezért sikeres


magyarázó: sikeres, mert okos


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése