Az alábbiakat már sokszor hallhattad, de nem árt átfutni őket, mert nagyon egyszerűen és megmenthetnek néhány értékes pont elvesztésétől.
1.Fusd át a feladatokat, mielőtt elkezded olvasni a szövegértés szövegét! Ezzel sok időt
takaríthatsz meg.
2.Tagold a szöveget! Bármelyik szövegalkotási feladatot választod, a dolgozatodban minden
új gondolatot új bekezdésbe írj! A szöveg nem csak három bekezdésből - bevezetésből
tárgyalásból és befejezésből - áll.
3.Érvelj, ha
az érvelést választod! Tévhit, hogy ez a feladat kevesebb tudással is
megoldható. Nem az a feladatod, hogy leírd a véleményedet az adott témáról,
hanem az, hogy állításokat, tételmondatokat fogalmazz meg, amelyeket
bizonyítasz vagy cáfolsz, illetve ugyanígy kell eljárnod az idézettel. Az
irodalmi példák nagyobb részét a középiskolában tanult művek közül válaszd, és ne
csak azt írd le, mit gondolsz róluk vagy miről szólnak, hanem kapcsold őket az
idézethez!
4.Ne ijedj meg, ha olyan művet kell elemezned, aminek a szerzőjéről még sosem hallottál! Biztos,
hogy sokkal többet tudsz írni Adyról, mint például Bodor Ádámról, de úgysem ez
lesz a feladat. A szövegre koncentrálj!
5.Ne írd le,
hogy miről szól a novella! A cselekmény rövid ismertetése nem elemzés. Írj vázlatot
arról, hogy milyen szempontok szerint fogsz haladni az elemzésben (pl. először
a címről írsz, aztán az elbeszélői nézőpontról, a mű stílusáról, nyelvéről, a
szereplők jelleméről)
6.A feladatot oldd meg! Az értelmezési feladatoknál a legtöbbször van egy vagy több szempont, amit szem előtt kell tartanod. Ezekre egyértelműen utalj a dolgozatodban! (pl.
megfelel-e egy adott műfajnak a mű, hogyan viszonyul az elbeszélő a
szereplőkhöz)
7.Hasonlítsd össze
a két művet, és ne csak egymás után elemezd őket, ha az összehasonlítást
választod! Írj vázlatot egy szempontrendszerről, ami alapján haladsz az
összehasonlítás során! (pl. mikor éltek a szerzők, cím, műfaj, versszakok
száma, sorok hosszának szerepe, rímképlet … )
8.Használj
szakkifejezéseket! Legyenek a fogalmazásodban olyan szavak, kifejezések,
melyeket irodalomórán is használtatok az elemzések során (pl. elbeszélői
nézőpont, metafora, narrátor, rím, stílusirányzat, elégikus, alliterál)
9. Idézz! Egy-egy állításodat alátámaszthatod a műből vett idézettel is. Figyelj a helyesírásra ekkor is! Ha a szerző helytelenül írt valamit, de te helyesen írod az idézetben, az is hiba! Az idézetek színesebbé teszik a szöveget (és "telnek a sorok" velük), de azért ne ess túlzásba, ne idézz 3-4 sornál hosszabban vagy túl sokszor!
10.Olvasd át a
kész dolgozatodat! A helyesírás a szövegértési résznél is számít. Ha kell,
használd a szótárt, de ha túl sokat lapozgatod, nagyon sok idődet elveheti. Ha
nem vagy biztos benne, hogy kell írni egy szót, válassz helyette másikat (pl.
muszáj – szükséges, kell), csak annak nézz utána, amit mindenképp használnod
kell (pl. metafora)!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése